Propozycje zajęć i zabaw dla dzieci przedszkolnych w okresie kwarantanny.
21 Maja 2020Dzisiejszy temat: Wesoły hipopotam.
- Zaproszenie do podróży do Afryki. Rodzic pokazuje kontynent na globusie lub mapie. Dzieci naklejają na mapę kropeczki np.: z plasteliny bądź kolorowego papieru lub malują w miejscach gdzie leży pokazany kontynent. Porównują jego wielkość z Europą z innymi kontynentami.
-
Jestem sobie hipopotam
Często się po błocie miotam
Czuję się tam tak jak w domu
I do tego nic nikomuZaprosiłem raz panterkę
Żeby przyszła na wyżerkę
Przyjdź, jej mówię, moja miła
Będzie tu przysmaków siłaPrzyszła więc z ochotą wielką
Zachęcona tą wyżerką
Lecz cóż widzi, gdzie stół leży?
Ona patrzy i nie wierzyOto stół na środku błota
Zaskoczyłem tym coś kota
Jak ty jadasz, hipciu miły?
Czy ci się te rzeczy śniły?Poszła sobie, nie smakując
Boże, wszystko się zepsuje
Muszę prosić inne zwierzę
Nikt nie przyjdzie? - nie uwierzęZaprosiłem więc lwa złego
Dałem też coś pikantnego
Lecz się lew obraził na mnie
Że podałem niestarannieCóż ty hipciu myślisz sobie?
Że ja nie dbam o swe zdrowie?
Wszak dbać muszę o higienę
By dogonić jakąś hienęPoszedł sobie lew do czorta
Widzę - pędzi jakaś horda
Toż to stado jest gazeli
Może oni jeść by chcieli?Zaprosiłem więc gazelę
Aby przyszła na niedzielę
Przyszła i wnet się zdumiała
Co, ja będę brudna cała?Nie mam chęci na przysmaki
Gdy mam jeść w warunkach takich
Choć nie zjadłam nic dobrego
To dziś nie tknę nic twojego”„Cóż mam robić, hipcio smutny?
Czy od dzisiaj mam być schludny?
Czy opuścić mam me błoto?
Będzie masa z tym kłopotówZastanowić się więc muszę
Czy się mam gdzie z błota ruszyć?
Jest to miła ma dziedzina
Żyłem tu jako dziecina” - Osłuchanie z piosenką pt: ”Dżungla, dżungla” https://www.youtube.com/watch?v=vKvKntLcUKQ- dowolne zabawy przy muzyce
- Zabawa ruchowa „Jakie to zwierzę?” - dziecko wymyśla zagadkę ruchową o wybranym zwierzęciu, rodzic odgaduje, potem zamieniają się rolami.
- Praca plastyczna „Hipopotam z rolki”. Potrzebne materiały: blok rysunkowy kolorowy, blok techniczny kolorowy, ołówek, nożyczki, klej, mazak czarny lub szary (może być klej na gorąco, lepiej się nim klei sztywniejsze elementy).
Jan Brzechwa „Hipopotam”
Zachwycony jej powabem
Hipopotam błagał żabę:
„Zostań żoną moją, co tam,
Jestem wprawdzie hipopotam,
Kilogramów ważę z tysiąc,
Ale za to mógłbym przysiąc,
Że wzór męża znajdziesz we mnie
I że ze mną żyć przyjemnie.
Czuję w sobie wielki zapał,
Będę ci motylki łapał
I na grzbiecie, jak w karecie,
Będę woził cię po świecie,
A gdy jazda już cię znuży,
Wrócisz znowu do kałuży.
Krótko mówiąc - twoją wolę
Zawsze chętnie zadowolę,
Każdy rozkaz spełnię ściśle.
Co ty na to?”
„Właśnie myślę…
Dobre chęci twoje cenię,
A więc - owszem. Mam życzenie…”
„Jakie, powiedz? Powiedz szybko,
Moja żabko, moja rybko,
I nie krępuj się zupełnie,
Two życzenie każde spełnię,
Nawet całkiem niedościgłe…”
„Dobrze, proszę: nawlecz igłę!”
-Naśladowanie ruchem poszczególnych zwierząt które dzieci usłyszą w czytanym tekście np:
krokodyle - robią paszczę z rąk i nią kłapią,
papugi - poruszają skrzydłami,
słonie - machają trąbami,
małpy - drapią się po głowie,
lew - obie ręce naśladują otwieranie się paszczy.
" Pewnego dnia w dżungli zebrały się wszystkie zwierzęta: były krokodyle, słonie, papugi, małpy i tylko lew nie dotarł, a był przewodniczącym. Krokodyle niecierpliwiły się, małpy nerwowo skakały, słonie głośno trąbiły, papugi wrzeszczały. Wreszcie pojawił się lew. Rozpoczęto naradę. Lew zaryczał: w naszej dżungli pojawił się człowiek, niestety szkodzi nam, niszczy dżunglę! Tak, tak powiedziały małpy, coraz mniej palm do skakania, my też nie mamy gdzie przysiąść odrzekły papugi. Dobrze, że zostawili nasze wody w spokoju powiedziałsłoń. O wodzie to my możemy coś powiedzieć dodały krokodyle. I tak trwała rozmowa. Lew zaryczał radźmy więc, co robić? Trzeba podjąć działania. Wszyscy po kolei przedstawili swoje pomysły. Krokodyle poradziły, aby zniszczyć most po którym człowiek dostaje się do dżungli. Słonie, aby zatarasować drogę łodygami. Papugi, aby wyjść naprzeciw i wyrazić głośną wrzawą swoje niezadowolenie. Małpy, aby skakać wokół człowieka i go wystraszyć. Potem odbyło się głosowanie. Lew ogłosił werdykt - wybrano rozwiązanie papug. Lew był bardzo dumny ze swoich zwierząt".
- Zabawa :"W którym domu" Rodzic głoskuje nazwy zwierząt i określa, w którym domku mieszkają, np.: W żółtym domku mieszka m-a-ł-p-a.
Zabawa jest prowadzona w taki sposób, aby w jednym domku znalazły się zwierzęta egzotyczne, w drugim zwierzęta leśne,
w trzecim zwierzęta hodowlane, zaś w czwartym zwierzęta domowe.
Po wykonaniu zadania dzieci określają co łączy mieszkańców poszczególnych domków.
W zabawie, możemy dodatkowo poprosić dzieci o przeliczenie zwierząt w każdym domku i porównanie, w którym domku jest najmniej, a w którym najwięcej zwierząt.
- bajka edukacyjna:"Zwierzęta dla dzieci w Afryce" https://www.youtube.com/watch?v=oRVBEKuIKh4
Pomysł na pracę plastyczną:
Miś i Marggolcia
„ Krótki spacer po dżungli”- zabawa pantomimiczna do opowiadania Dotarliśmy do Afryki. Czas ruszać w drogę, przedzieramy się przez dżunglę / ruchy rękoma na boki/. Musimy być bardzo cicho by nie spłoszyć zwierząt, a także by nie usłyszał nas drapieżnik /idziemy na palcach/. Kogoś słyszę…O! Jaka miła małpka /dzieci naśladują ruchy nauczycielki: drapią się po głowie, plecach; skaczą na jednej nodze, obunóż/. Dość zabawy - małpka jest bardzo głodna, musimy jej pomóc w zrywaniu bananów z drzewa /naśladowanie zrywania bananów/
„Zwierzęce rymy” - zabawa dydaktyczna Dzieci podają słowa rymujące się z wybranymi zwierzętami Afryki, np.: małpa - lampa, lew - zlew, słoń - koń.
A może bajka w innym języku ?
Hipcio Łakomczuszek:
Przyjaciele na Safari:
Z języka angielskiego polecamy grę. Należy odnaleść owoce. Kto będzie na podium ? Do dzieła :)
https://wordwall.net/play/2453/445/968
Format | Data publikacji | Nazwa pliku (kliknij aby pobrać) | Pobierz | Zobacz |
---|---|---|---|---|
Kategoria: Pliki | ||||
2020-05-21 |
hipp.pdf
zobacz:
rejestr zmian pliku,
ilość pobrań: 240
|
hipp.pdf 181.94KB | zobacz | |
2020-05-21 |
cienie.pdf
zobacz:
rejestr zmian pliku,
ilość pobrań: 241
|
cienie.pdf 316.73KB | zobacz |