Strona główna/Aktualności/Propozycje zajęć i zabaw dla dzieci przedszkolnych w (..)

Propozycje zajęć i zabaw dla dzieci przedszkolnych w okresie kwarantanny.

10 Czerwca 2020

Witamy w środowym domowym przedszkolu. Temat dnia: Pracowite pszczółki.

Pomysły na dziś:

  • Zajęcia rozpoczynamy od zagadki: „Pasiasty muzykant gdzieś na łące bzyka. Latem lata, ile sił. Zbiera z kwiatów złoty pył. Jest pracowita, a cały jej trud, z pewnością docenisz, jeśli lubisz miód.” (pszczoła). Pamiętaj, że pszczoły nie żądlą bez potrzeby, bo po użądleniu, gdy stracą swe żądło, umierają. Niebezpieczne mogą być wtedy, gdy się czegoś boją, poczują się zagrożone lub zaatakowane. Owad raczej nie zwróci na nas uwagi, jeśli nie będziemy go próbowali łapać czy odganiać. Jeśli znajdziemy się w pobliży uli nie należy do nich zbyt blisko podchodzić. Ul to dom pszczół i jeśli podejdziemy do niego, to mogą potraktować nas jak zagrożenie i użądlić.
  • Dowiedz się jak mieszkają, pracują, co jedzą - słowem - jak żyją pszczoły. https://www.youtube.com/watch?v=LMLSxZJTNnE

https://www.youtube.com/watch?v=PX8JKShqt9c

  • Zobacz owady przypominające wyglądem pszczoły.

 

  • Improwizacja ruchowa do utworu „Lot trzmiela” rosyjskiego kompozytora Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Zamieniamy się w trzmiele  - machamy rączkami jak skrzydełkami, głośno buczymy i udajemy, że latamy. (Trzmiele latają tylko wtedy, gdy gra muzyka („Lot trzmiela”), gdy muzyka cichnie, trzmiele zatrzymują się w bezruchu (lub kucają i „zasypiają”). https://www.youtube.com/watch?v=ucrKUO9FVfY
  • Zobacz bajkę „Pszczółka Maja” (Odcinek 1 - Narodziny). Serial cieszył się ogromnym powodzeniem na całym świecie, bo przemycał w umiejętny sposób wiele wiedzy przyrodniczej.  https://www.youtube.com/watch?v=5LVIbB3uvXM

Wykonaj pracę plastyczną „Pszczółka”. Potrzebne będą: czarny, biały i żółty papier kolorowy, klej, nożyczki, czarny mazak, ruchome oczy, folia bąbelkowa, żółta farba. Więcej wskazówek: https://lecibocian.pl/kreatywnie-z-dzieckiem-17-wiosenna-pszczolka-wycinanka/

 

 

- zabawa logopedyczna:"Śniadanie Puchatka"

Śniadanie Puchatka

Kubuś Puchatek obudził się rano i bardzo mocno ziewnął (ziewanie). Poczuł, że jego brzuszek jest pusty, wyruszył więc do lasu na poszukiwanie miodu. Idzie wyboistą drogą (dotykamy czubkiem języka do każdego ząbka na górze i na dole), rozgląda się na prawo ( czubek języka do prawego kącika ust), i na lewo ( czubek języka do lewego kącika ust). Stanął nad wysokim drzewem i zobaczył dziuplę, z której wypływał pyszny miodzik. Kubuś więc zaczął wspinać się na drzewo. Sięgnął łapką do dziupli i wyjął ją oblepioną miodem. Oblizał całą dokładnie ( wysuwamy język z buzi i poruszamy nim lekko do góry i na dół). Podczas jedzenia Puchatek pobrudził sobie pyszczek. Teraz próbuje go wyczyścić ( oblizuje językiem wargi). Misiu poczuł, że jego brzuszek jest pełen. Gdy doszedł do domku był bardzo zmęczony. Położył się do łóżeczka i zasnął ( chrapiemy).

- Rozmowa na temat:

Kto mieszka w ulu?

Czym zajmują się pszczoły?

Skąd bierze się miód w ulu?

 

 

- prezentacja:"Pszczoły" http://slideplayer.pl/slide/838214/

 

- wiersz O.Adamowicz:

„Pracowite pszczółki”

Pszczoła to jest owad mały, ale za to doskonały.

Ona w ulu dom swój ma i pracuje tam co dnia.

Zapyla kwiaty, ciężko pracuje, ludzi miodkiem obdarowuje.

W lesie, w powietrzu czy też na łące,

możemy spotkać pszczółek tysiące.

Ciągle latają, nektar zbierają i wiele siły do pracy mają.

Z zebranym nektarem, z zachwytu wielkiego,

wracają pszczółki do domu swojego.

Każda to pszczółka jest pracowita, żadna nie próżnuje,

produkuje dla nas miodek i ciężko pracuje.

A my miodek ten lubimy, szybko go zjadamy,

przez co zdrowsi się czujemy i dobre humory mamy.

 

-  „Przygoda małej pszczółki”- opowiadanie C. Lewandowska

 

        Był piękny wiosenny dzień. Rodzina pszczela wraz z małą pszczółką wybrała się na łąkę, by zebrać z kolorowych kwiatów nektar i pyłek. Pamiętaj Maju, nie oddalaj się bo możesz zabłądzić i nie trafisz sama do naszego ula. Mamy bardzo dużo pracy, musimy zebrać nektar z kwiatów.

        Maja fruwała z kwiatka na kwiatek i zlizywała języczkiem nektar i pyłek z kwiatów. Nawet nie spostrzegła się, że oddaliła się daleko od swojej rodziny. I .... rozpłakała się. Co ja teraz zrobię? Jak trafię do swojego domku - ula? Nie pamiętam drogi. Aż tu, co to za duża pszczoła? Dzień dobry mała dziewczynko, co ty sama tu robisz? Jestem bąk Felek, dlaczego płaczesz? Ja jestem pszczółka Maja, przyfrunęłam na tę łączkę, by zbierać nektar ze swoją rodziną i się zgubiłam. I Maja się znowu rozpłakała. Nie płacz Maju, otrzyj z oczu łzy, ja ci pomogę i szybko znajdziemy twoją rodzinę.

Wiem gdzie znajdują się najbliższe ule, pofruniemy Maju razem.

I bąk Felek razem z mała pszczółką przyfrunęli do ula. Dziewczynka podziękowała bąkowi i postanowiła więcej nie oddalać się od swojej rodziny pomimo pracy podczas zbierania pyłku i nektaru z kwiatów.

 

-Słuchanie wiersza „Pszczółka”.

Jestem sobie mała pszczółka,

chcę by dzieci mnie poznały.

Mieszkam sobie w żółtym ulu,

skarbów tutaj mam bez liku.

 

W małym pudełeczku

trzymam: zasuszone kwiatki,

garść listeczków, złotą kulkę,

pawie piórko, rosy kropelkę,

trochę nektaru, kamyczek mały

i miodek doskonały.

 

Mam też w moim ulu szafkę,

w której trzymam: szalik, szelki i muszelki,

żółty żakiet, czarny czepek,

dużą teczkę i apteczkę,

czarodziejski kluczyk, złoty kolczyk

dwa kalosze, kapelusze i kilka muszek.

Jest tam także srebrna broszka

i duża ciemna szyszka.

 

-Rozmowa na podstawie wiersza - udzielenie odpowiedzi na pytania:

  • Gdzie mieszka Pszczółka?
  • Gdzie Pszczółka trzyma swoje skarby?
  • Co Pszczółka trzyma w pudełeczku?
  • Co Pszczółka ma w szafce?

 

 

 

-Zabawa ruchowa „Spacer z pszczółką” - dzieci wykonują polecenia:

  • Pszczółka idzie dwa kroki do przodu,
  • Pszczółka idzie trzy kroki do tyłu,
  • Pszczółka idzie cztery kroki w bok,

 

- degustacja miodu

 

- wiersz :"Pracowita pszczółka" https://www.youtube.com/watch?v=53dE4oz5efw&t=49s

 

- bajka:"Pszczoła miodna" https://www.youtube.com/watch?v=osAR2QTZfs8

 

- "Z kamerą wśród pszczół" https://www.youtube.com/watch?v=LMLSxZJTNnE

 

- piosenka:"Pszczółka Maja" https://www.youtube.com/watch?v=UG-WU0ZbgK8

 

- piosenka: Pszczółka bzz https://www.youtube.com/watch?v=g92jyNnhEqo

 

- praca plastyczna"Pszczółka"

 

 

ZAGADKA: Co to za panie mają pasiaste ubranie? Od nich słodki miodek na pewno dostaniesz? Lata, lata co ma sił. Zbiera z kwiatka słodki pył?


 Lubię miód bo ..... dokańczanie zdania wg własnych pomysłów.


 Zabawa ruchowa pt. „ Pszczółki na łące", podczas muzyki dzieci -Pszczółki fruwają na łące, na przerwę w muzyce - pszczółki zbierają z kwiatów nektar i spożywają.


Proponujemy wykonanie z dziećmi  „miodowych kanapek". Wspólna degustacja rodziców i dzieci.


Słuchanie opowiadania pt. „Przygoda małej pszczółki"- połowy, drugą połowę dzieci próbują opowiadać - fantazjować wg własnych koncepcji.

 Rodzic dokańcza opowiadanie i zadaje pytania do dzieci:
Gdzie wybrała się rodzina pszczółek? Po co rodzina pszczółek poleciała na łąkę? Co się przydarzyło małej pszczółce? Kogo spotkała pszczółka na łące? Co zrobił bąk?

„PRZYGODA MAŁEJ PSZCZÓŁKI" C. LEWANDOWSKA
Był piękny wiosenny dzień. Rodzina pszczela wraz z małą pszczółką wybrała się na łąkę, by zebrać       z kolorowych kwiatów nektar i pyłek. Pamiętaj Maju, nie oddalaj się bo możesz zabłądzić i nie trafisz sama do naszego ula. Mamy bardzo dużo pracy, musimy zebrać nektar z kwiatów.
Maja fruwała z kwiatka na kwiatek i zlizywała języczkiem nektar i pyłek z kwiatów. Nawet nie spostrzegła się, że oddaliła się daleko od swojej rodziny. I .... rozpłakała się. Co ja teraz zrobię? Jak trafię do swojego domku - ula? Nie pamiętam drogi. Aż tu, co to za duża pszczoła? Dzień dobry mała dziewczynko, co ty sama tu robisz? Jestem bąk Felek, dlaczego płaczesz? Ja jestem pszczółka Maja, przyfrunęłam na tę łączkę, by zbierać nektar ze swoją rodziną i się zgubiłam. I Maja się znowu rozpłakała. Nie płacz Maju, otrzyj z oczu łzy, ja ci pomogę i szybko znajdziemy twoją rodzinę.
Wiem gdzie znajdują się najbliższe ule, pofruniemy Maju razem.
I bąk Felek razem z mała pszczółką przyfrunęli do ula. Dziewczynka podziękowała bąkowi i postanowiła więcej nie oddalać się od swojej rodziny pomimo pracy podczas zbierania pyłku i nektaru z kwiatów.

 

 

 

Jolanta Wybieralska „ Na pięknej łące”

Na pięknej łące
pszczół jest tysiące
Latają i nektar zbierają
Po ciężkiej pracy wracają do ula
By złożyć nektar na węzie.
Gdy miód dojrzeje, pszczelarz z rodziną
Odbierze im to co zebrały
A w zamian da im cukru do woli
Po to, by zimę przetrwały.
I tak co roku pszczele rodziny
Od wiosny znów zaczynają
By zebrać nektar, dać człowiekowi
By mógł się najeść do woli

 

Bzycząca gimnastyka buzi i języka:

https://www.youtube.com/watch?v=ZmUWz8b1KKM&fbclid=IwAR2NCIPxPaOIfbHj-EQbq8MQTcuC7i5WJfJ0p1VZ_C15kCJOxn-ucl6KNeIhttps://www.youtube.com/watch?v=ZmUWz8b1KKM&fbclid=IwAR2NCIPxPaOIfbHj-EQbq8MQTcuC7i5WJfJ0p1VZ_C15kCJOxn-ucl6KNeI

 

Bzycząca zabawa:

https://www.youtube.com/watch?v=zUgzWqgYPeE&fbclid=IwAR2L9NM-x3Uta2GadPpTZB9jjDYC2VLvVH23Yo-MqmAB1zIRw8lJ_ZTQ0Mo

 

Zwierzątka na łące:

https://www.youtube.com/watch?v=zUgzWqgYPeE&fbclid=IwAR2L9NM-x3Uta2GadPpTZB9jjDYC2VLvVH23Yo-MqmAB1zIRw8lJ_ZTQ0Mo

 

Życie pszczół z bliska:

https://www.youtube.com/watch?v=ma_kqaEWT-M&fbclid=IwAR0yfQWfq9HSrC32T_r5TNOWMqXmBauI4kO2By7kP3bTO7s2mrtHDTt8RQ4

 

Nasza zabawa ruchowo - nasladowcza - pamiętacie jeszcze?

Lata osa koło nosa, ( wskazujemy na nos, kreślimy koło)

Lata mucha koło ucha, ( robimy koła wokół uszu)

Lata bąk koło rąk,( młynek)

Lata żuk koło nóg. ( kreślimy koło wokół kolan)

Lata pszczoła tam gdzie gryka ( ruchy skrzydeł)

Robi koła i tak bzyka :  ( koła skrzydłami w powietrzu)

Wy latacie trosk nie macie omija was trud.

A ja latam, żeby z kwiatów słodki zebrać miód ( mnam, mniam, mniam) ( naśladujemy zbieranie miodku)

A ja latam żeby z kwiatów słodki zebrać miód.  ( wskazywanie na siebie i głaskanie się po brzuszku)

 

 

Bajka "Sąsiedzi"

https://www.youtube.com/watch?v=6j9i8cWE2Lg&fbclid=IwAR3ikDXl45IKF_0M8ohsH0OYTWtllC2k23n6yl1RR-VIVs38IicbghV3GHs

 

 

Zabawa logopedyczna usprawniającą Wasza buzie do prawidłowego mówienia i opowiadania. Poniższe ćwiczenia najlepiej, aby dziecko wykonywało przed lustrem:

  •          nad kwiatami fruwają motyle - język wykonuje ruchy pionowe przy szeroko otworzonych ustach.
  •          dookoła kwiatów fruwają pszczoły - oblizywanie warg.
  •          muchy latają zygzakiem - język od kącika do kącika.
  •          biedronka ma kropki - „stawianie kropek” językiem na podniebieniu.
  •          ślimak wychodzi z muszli - język przeciska się między zębami.
  •          ślimak zsuwa się po listku - język „ślizga się” po podniebieniu.

 

Ćwiczenia oddechowe

Na łące wieje mały wiaterek- ćwiczenia oddechowe. Do tej zabawy będzie potrzebny pasek papieru. Dziecko dmucha lekko na trzymany przed ustami pasek papieru. Teraz wiatr jest mocniejszy - dziecko dmucha mocniej. (Wdech nosem - wydech ustami, długi, powolny). Wiatr się uspokoił. Możemy też wąchać kwiaty (wdech nosem i wydech nosem)

 

 

Dla chętnych przedszkolaków karty pracy poniżej:

 

Kategoria: Powiązane pliki [7]
Format Data publikacji Nazwa pliku (kliknij aby pobrać) Pobierz Zobacz
Kategoria: Pliki
pdf 2020-06-10 pszczoła-KOLOR-R.pdf
zobacz: rejestr zmian pliku, ilość pobrań: 263
pszczoła-KOLOR-R.pdf 29.43KB zobacz
pdf 2020-06-10 sudoku_pszczola.pdf
zobacz: rejestr zmian pliku, ilość pobrań: 248
sudoku_pszczola.pdf 513.62KB zobacz
pdf 2020-06-10 Jak wychować szczęśliwe dziecko E-BOOK.pdf
zobacz: rejestr zmian pliku, ilość pobrań: 380
Jak wychować szczęśliwe dziecko E-BOOK.pdf 8.13MB zobacz
pdf 2020-06-10 kodowanie_pszczola.pdf
zobacz: rejestr zmian pliku, ilość pobrań: 315
kodowanie_pszczola.pdf 911.15KB zobacz
pdf 2020-06-10 pszczola.pdf
zobacz: rejestr zmian pliku, ilość pobrań: 264
pszczola.pdf 66.46KB zobacz
pdf 2020-06-10 kodowanie_zaprowadz_pszczole.pdf
zobacz: rejestr zmian pliku, ilość pobrań: 312
kodowanie_zaprowadz_pszczole.pdf 244.76KB zobacz
pdf 2020-06-10 w_ulu_zadanie_mat.pdf
zobacz: rejestr zmian pliku, ilość pobrań: 289
w_ulu_zadanie_mat.pdf 30.28KB zobacz

do góry