Światowy Dzień Świadomości Autyzmu.
2 Kwietnia 2020
2 KWIETNIA ŚWIATOWY DZIEŃ ŚWIADOMOŚCI AUTYZMU
Drogie Dzieci, Drodzy Rodzice proszę przeczytajcie tych kilka słów dotyczących autyzmu. Uczmy się tolerancji i otwarcia na drugiego człowieka.
Na początku wyjaśnienie dlaczego prosiłam, aby 2 kwietnia ubrać się na niebiesko, lub dodać niebieski element do swojego ubioru? Właśnie dlatego, że kolor niebieski symbolizuje nadzieję i jest znakiem solidarności z osobami z autyzmem.
Światowy Dzień Świadomości Autyzmu (ang. World Autism Awareness Day, WAAD) - święto obchodzone corocznie 2 kwietnia z inicjatywy Kataru w osobie Jej Wysokości Mozah, małżonki emira Hamada ibn Chalifa as-Sani, popartej przez Zgromadzenie Ogólne ONZ rezolucją z 18 grudnia 2007 (A/RES/62/139) i opublikowaną 21 stycznia 2008 roku[1].
Obchody Dnia mają na celu podnoszenie świadomości społecznej na temat autyzmu. Wizja i inicjatywy Jej Wysokości pomogły w realizacji praw dzieci niepełnosprawnych i ich społeczności, zarówno w państwach arabskich, jak i na całym świecie[2].
Obchody Dnia są również okazją do globalnego politycznego zaangażowania i bardziej efektywnej współpracy międzynarodowej w tej dziedzinie. Podstawowe założenia obejmują zwiększenie potencjału zaspokajania szczególnych potrzeb osób dotkniętych autyzmem, umożliwienie rozwijania indywidualnych talentów oraz poprawę dostępu do usług opiekuńczych i pomocowych dla społeczności osób dotkniętych autyzmem.
W swoim przesłaniu z 2 kwietnia 2012 sekretarz generalny Organizacji Narodów Zjednoczonych podkreślił, że:
- Coroczne obchody Światowego Dnia Wiedzy na temat Autyzmu mają zachęcić do podejmowania takich działań i zwrócić uwagę na niedopuszczalną dyskryminację, nadużycia i izolację, jakich doświadczają ludzie dotknięci autyzmem i ich najbliżsi. Jak podkreśla Konwencja Praw Osób Niepełnosprawnych, osoby z autyzmem są równe wobec prawa i przysługują im wszystkie prawa człowieka i podstawowe wolności[3].
A co to jest autyzm????
Autyzm to przypadłość, która zaliczana jest do grupy symptomów zwanych wycofaniem, czyli unikaniem kontaktu ze światem zewnętrznym - z ludźmi i otoczeniem. Uważa się, że jest to zaburzenie dotyczące mózgu, mogące mieć podłoże genetyczne. Jednak mimo zidentyfikowania wielu czynników zwiększających ryzyko wystąpienia autyzmu, jego przyczyna nie została dotąd w pełni poznana.
Autyzm u dzieci upośledza trzy sfery życia danej osoby:
Relacje społeczne:
-
dziecko z autyzmem nie interesuje się innymi,
-
nie inicjuje rozmowy i nie potrafi jej podtrzymać,
-
utrzymuje dystans nawet w stosunku do bliskich mu osób,
-
nie potrafi nawiązać relacji z rówieśnikami,
-
unika kontaktu wzrokowego,
-
reaguje nieadekwatnie do sytuacji (np. dziwnymi minami, grymasami).
Komunikacja:
-
dziecko z autyzmem zazwyczaj nie mówi lub może mówić śpiewnym, wysokim głosem, jak z maszyny,
-
nie rozumie poleceń ani znaczenia słów "tak" i "nie",
-
nie reaguje na własne imię,
-
nieprawidłowo używa składni i fonologii,
-
nie rozumie aluzji i metafor.
Stereotypowe zachowania:
-
objawy autyzmu u dzieci to również stereotypowe zachowania i ograniczona aktywność,
-
dziecko z autyzmem nie toleruje zmian,
-
może wykazywać dziwne zachowania w związku z zabawą - np. rozstawiać zabawki zamiast się nimi bawić,
-
u dzieci z autyzmem obserwuje się manieryzmy ruchowe, np. dziecko kręci się lub kiwa, macha rękami lub uderza głową.
Zachęcam do wykonania dowolnego rysunku - na białej kartce niebieskim kolorem, format i technika dowolna. Niech będzie to wyraz naszej tolerancji wobec osób z autyzmem i wyraz naszego zrozumienia wobec nich.
Pamiętajcie - Wszyscy jesteśmy tacy sami!!!!
Żródło:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Światowy_Dzień_Świadomości_Autyzmu
https://www.medonet.pl/choroby-od-a-do-z/choroby-i-zaburzenia-psychiczne,autyzm---objawy--
przyczyny-i-leczenie-u-dziecka-z-autyzmem,artykul,1586353.html
https://www.chillizet.pl/Zdrowie/Choroby/Autyzm-u-dzieci.-Jak-zachowuje-sie-dziecko-z-autyzmem-12569