Propozycje zajęć i zabaw dla dzieci przedszkolnych w okresie kwarantanny
28 Kwietnia 2020Wtorkowy temat: Smaczne witaminki.
Oto nasze pomysły:
- zabawa „Każde dziecko dobrze wie, co jest zdrowe, a co nie!”- Dziecko - ekspert dokonuje próby wskazania, które z dostępnych w domu produktów żywnościowych są zdrowe, a które budzą wątpliwości.
- obejrzenie bajki dla dzieci „Witaminki” https://www.youtube.com/watch?v=oQSUMQRqOeg
- co to jest „Piramida żywieniowa” - obejrzyjcie program i porozmawiajcie z rodzicami na ten temat https://abc.tvp.pl/42496082/piramida-zywieniowa-odc-84
- praca plastyczna- spróbujcie sami ułożyć „Piramidę Żywieniową” - potrzebne wam będą: biała kartka, na której narysujecie trójkąt, kolorowe gazetki reklamowe, klej, nożyczki lub kredki.
- zabawa słowna „Który owoc mam na myśli?” - rodzic myśli o jakimś owocu, a dziecko zadając pytania próbuje odgadnąć o jakim owocu myśli rodzic (np. Czy ten owoc jest zielony? Czy jest okrągły? Czy jest kwaśny? Itp.), po odgadnięciu zmiana.
- zabawa „Jaki smak?”- gromadzimy dostępne w domu warzywa i owoce. Dziecko nazywa je i dzieli na dwie grupy (osobno owoce i osobno warzywa). Następnie rodzic zakrywa oczy dziecka chustka. Dziecko ma za zadanie, używając zmysłów zapachu i smaku rozpoznać owoc lub warzywo, którego spróbowało. Określanie smaków: słodki, słony, gorzki, cierpki, kwaśny.
- zabawa pantomimiczna „Sałatka owocowa - przepis pantomima”. Dzieci pokazują ruchem kolejne etapy przygotowania sałatki. - mycie pod bieżącą wodą - wycieranie - obieranie - krojenie - obieranie - ścieranie na tarce- (np. podskoki z rękami do góry) - mieszanie - doprawianie - degustacja.
- wspólne przygotowanie sałatki owocowej. Dzieci myją, wycierają, obierają owoce ze skórek, kroją. Następnie wszystko mieszają w misce z jogurtem naturalnym lub miodem.
-
-Teatrzyk kukiełkowy do opowiadania Agaty Przybylak pt. „Kraina paskudy”, wprowadzenie do tematu związanego ze zdrowym odżywianiem.
„KRAINA PASKUDY” wg Agaty Przybylak
Narrator: Dawno, dawno temu na ziemi pojawiła się zła czarownica Paskuda. Nie miała własnego królestwa, a tak bardzo o nim marzyła. Wzięła więc swoją czarodziejską miotłę i ruszyła w drogę.
Paskuda: O, jaki piękny, wielki kraj, ile tu lasów, jezior, miast. Zostanę tu, będzie to moje królestwo! Nazwę go Paskudolandią! Muszę tu tylko trochę pozmieniać. Marchewkę, pietruszkę, cebulę i inne warzywa rosnące w tym państwie zamienię we wspaniałe paskudy, czyli kolorowe żelki, lizaki, czekoladowe batoniki. Och, te wspaniałe ziemniaczki zamienię w chipsy, wodę- w oranżadę, a wszystkie owoce na drzewach w watę cukrową. Teraz to dopiero będzie cudownie mieszkać w tym kraju!
Narrator: Mieszkańcy Paskudolandii byli bardzo smutni , ponieważ dobrze wiedzieli, że paskudy są niezdrowe. Nie mieli pojęcia, co zrobić by paskudy zniknęły. Aż pewnego ranka rodzeństwo Marta i Krzyś wpadli na wspaniały pomysł.
Marta: Wiesz, Krzysiu, musimy czarownicę Paskudę pokonać. Jeszcze kilka dni i dojdzie do nieszczęścia. Sama dostaję już gęsiej skórki na sam widok tych okropnych paskud. Brrr, ochyda!
Krzyś: Masz Marta rację. Już od dawna o tym myślę, chyba wpadłem na dobry pomysł. Dorośli żadnym sposobem nie mogą przegonić Paskudy. Wymyśliłem pewien podstępny plan, musisz mi tylko pomóc.
Marta: Wspaniale Krzysiu, pomogę ci, tylko zdradź wreszcie swój plan.
Krzyś: Widzisz, odkąd mieszkańcy naszego kraju jedzą tylko te wstrętne paskudy, źle się czują. Myślę, że jeżeli damy czarownicy paskudy do jedzenia, to poczuje się tak źle, że bez trudu ją przepędzimy gdzie pieprz rośnie.
Marta: Łatwo mówić, ale jak to zrobić?
Krzyś: Przecież mówiłem, że mam plan. Posłuchaj: pamiętasz ten wielki wiklinowy kosz, który babcia dostała na urodziny? Do niego zgromadzimy mnóstwo paskud wszelkiego rodzaju, przywiążemy piękną kokardę i podarujemy go czarownicy Paskudzie. Gdy to wszystko zje, to...
Marta: Braciszku, jesteś genialny! Zabierajmy się do pracy!
Narrator: Kilka dni trwały przygotowania dzieci. W koszu znalazły się niesamowite ilości chipsów, lizaków, batoników, czekolad, ciasteczek, oranżady i czego tam jeszcze dusza zapragnie. Gdy wszystko było już gotowe Marta i Krzyś stanęli przed obliczem Paskudy.
Dzieci: Witaj wspaniała czarownico Paskudo!
Czarownica: Witajcie, witajcie! Czego chcecie, może jeszcze więcej paskud?
Krzyś: O nie, pani. Przybyliśmy, aby ci podziękować za wszystkie wspaniałości, którymi nas obdarowałaś.
Marta: W podziękowaniu pragniemy cię poczęstować najdorodniejszymi okazami paskud. Smacznego.
Czarownica: Kto by pomyślał, jakie miłe dzieciaki. Idźcie już, idźcie bo się w końcu rozzłoszczę.
Dzieci: Dobrze idziemy już, smacznego i do widzenia.
Czarownica: Zabieram się do jedzenia, jak apetycznie wyglądają moje kochane paskudeńki. Mniam, mniam, jakie dobre! Wspaniałe!
Narrator: Czarownica jak zaczęła jeść, to jadła, jadła, jadła, robiła się coraz grubsza, aż w końcu pękła. Gdy znikła, znikły też wszystkie paskudne rzeczy. Mieszkańcy zdrowej, pięknej krainy żyli długo i szczęśliwie.
- Rozmowa na temat inscenizacji.
(Kim była Paskuda? Co zrobiła mieszkańcom zdrowej krainy? Co działo się z ludźmi po tej zmianie? W jaki sposób udało się dzieciom pozbyć czarownicy Paskudy?) Dziecko wypowiada się na temat prawidłowego żywienia, uświadamia sobie także konieczność zachowania dobrej kondycji fizycznej, która korzystnie wpływa na zdrowie całego organizmu.
-
-Zabawa ruchowa do wiersza „Witaminy”. Przygotowujemy kartoniki z cyframi.Dziecko wykonuje tyle ćwiczeń ile wskazuje cyfra na kartoniku. Młodszym dzieciom zamiast cyfr można narysować kropki:
Jabłko, gruszka i daktyle - klaśnij w ręce razy tyle - (3 klaśnięcia)
I kapusta i ogórek - tyle razy podskocz w górę ( 4 podskoki)
Marchewka, pietruszka i bób - tyle razy przysiad zrób ( 5 przysiadów)
Kalarepa i mak - Za ramiona się złap!
- zagadki:
Skórka fioletowa,
a miąższ pod nią złoty,
smakuje wybornie,
wszyscy wiedzą o tym.
(śliwka)
Każdy z was odgadnie
łatwo tę zagadkę,
ma bielutki korzeń
i zieloną natkę.
(pietruszka)
Dobra gotowana i dobra surowa,
choć nie pomarańcza,
jest pomarańczowa.
Kiedy za zielony
pochwycisz warkoczyk
i pociągniesz mocno,
wnet z ziemi wyskoczy.
(marchewka)
Jakie warzywo,
chociaż niewielkie,
wyciśnie z oczu
słoną kropelkę?
(cebula)
Skórka pomarańczowa
do obrania gotowa.
(pomarańcza)
Skórka jak aksamit,
miąższ soczysty wielce.
Gdy ugryziesz trochę,
zaraz zechcesz więcej.
(brzoskwinia)
- Dla chętnych przedszkolaków karty pracy poniżej:
Format | Data publikacji | Nazwa pliku (kliknij aby pobrać) | Pobierz | Zobacz |
---|---|---|---|---|
Kategoria: Pliki | ||||
2020-04-28 |
2 co nie pasuje.pdf
zobacz:
rejestr zmian pliku,
ilość pobrań: 305
|
2 co nie pasuje.pdf 377.42KB | zobacz | |
2020-04-28 |
2 marchewki.pdf
zobacz:
rejestr zmian pliku,
ilość pobrań: 233
|
2 marchewki.pdf 225.52KB | zobacz | |
2020-04-28 |
2 owockii.pdf
zobacz:
rejestr zmian pliku,
ilość pobrań: 239
|
2 owockii.pdf 226.73KB | zobacz |